onsdag 5 mars 2008

Lyxig Blåbärspaj


Älskar ju blåbär.. Och riktigt goda blåbärsbakelser.
Så.. här kommer en utav mina riktiga favoriter..

Ingredienser:

Deg:
125 g smör
1 krm salt
125 g mandelmassa
1 st ägg
3,5 dl vetemjöl

Fyllning:
1 dl mandel, finhackad
3 st ägg
3 dl socker
375 g Kesella
2 tsk bakpulver
0,75 dl vetemjöl
1 paket (250 g) frysta blåbär
Finrivet citronskal

Kräm:
1,5 dl crème fraîche
1,5 dl matlagnings-/grekisk/turkisk yoghurt
2 msk florsocker
1 tsk malen kardemumma

Deg:
Mosa ihop mandelmassan och saltet, gärna i en matberedare.
Blanda tills mandelmassan blir smidig och pluppa sen i smöret i små bitar och blanda.
I med ägget och sist mjölet. Arbeta inte degen för mycket nu när mjölet är i,
bara så allt är bra blandat. Låt degen vila i plastpåse 1 tim i kylen.
Sätt ugnen på 175°.
Tumma ut degen i pajformen.
Nagga degen lite med en gaffel för att undvika luftbubblor när den gräddas.
Ställ formen i frysen 10 min.
Grädda direkt från frysen 12-13 min tills pajskalet är gyllene.

Fyllning:
Vispa sockret och äggen tills det vitnar och sockret är löst.
Blanda snabbt ihop med alla andra ingredienser.
Häll fyllningen i det förbakade pajskalet och grädda omkring 30 min,
fortfarande i 175°, tills pajen har fin färg och är lagom fast inuti.

Kräm:
Låt crème fraiche och yoghurt "hänga" i ett kaffefilter så att det tappar vätska och blir fastare. Gärna 30-40 min. Plaska ut i en skål och blanda i florsockret och kardemumman.

Inga kommentarer: