lördag 16 februari 2008

Lördag morgon


Sitter här med mitt morgon kaffe som vanligt
och tittar på Nyhetsmorgon på TV4.
Dom har hundar i programmet idag och pratar vilken hund man ska välja om man går i dom tankar.
Själv så e man ju en hundmänniska.. har alltid varit det.
Ända sen när jag va liten så kommer jag ihåg att jag tiggde från mina föräldrar att få en hund.. Men fick aldrig det.
Utan skaffade faktiskt min första hund inte förrans när jag va 22 år.
Det blev en blandras mellan rottweiler/schäfer och han hette gubben.
Hade honom i många år ända sen han va bara 8 veckor gammal.
Tills han blev 12 år. Han gick bort år 2003.
Och kan fortfarande än idag sitta och tänka på honom.. och få tårar i ögonen.
Säger bara en sak.. vilken hund han va. Kommer aldrig att glömma honom.
Men idag så är det en renrasig rottweiler som gäller för min del.
Den enda hunden jag kan tänka mig att ha.
Det är en enmanshund med mycket personlighet. Som behöver både psykisk och fysisk träning varje dag.Och kan man inte ge det till sin rottweiler så har man en väldigt opålitlig och farlig hund.
Otroligt vacker hundras som tyvär idag är sönder avlad.. Det finns forfarande väldigt fina linjer att få tag på från vissa pålitliga uppfödare med bra mentalitet på hunden. För det är nästan det viktigaste man måste tänka på innan man köper en rottis.. Att både förälder till valpen har bra mentalitet.
Har nämligen själv en sån personlihet att jag vill bestämma och styra.
Så Rottweilern är en hund för mig.

En pålitlig trogen vän och vakt i alla värder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag minns från när vi var små att du alltid tyckte om hundar.
:-)